Ezginin Günlüğü – Aşk Zamanı (Dokuz Sekiz – 2018)

Ezginin Günlüğü – Aşk Zamanı (Dokuz Sekiz – 2018)

 1982 yılından beri aralıksız müzik endüstrisine özgün şarkılar ve albümler sunan Ezginin Günlüğü grubu bu albümünde de yine sessiz sedası, yine popüler kültürden uzak ve yine özgün bir çizgi ile karşımıza çıktı.


“Aşk Zamanı” adlı albümde benim ilk dikkatimi çeken şey, albüm kapağının grafik tasarımı oluyor. Çok kaliteli bir mavi ton kullanmışlar ve en önemlisi renkli bir tasarım olmasına rağmen diğer pek çok albümde yaşadığım şarkı ismi ve künye gibi metinleri rahatlıkla okuyorum.

Albümde on iki şarkı yer alıyor. Son albümlerini genelde Seyhan Müzikten yayınlayan Ezginin Günlüğü bu kez Dokuz Sekiz Müzik ile çalışmış. Buna biraz şaşırdım. Bülent Seyhan ile mi anlaşamadılar yoksa başka bir şey mi oldu bilmiyorum ama Seyhan Müzik için bir prestij kaybı oldu bence.

Gelelim albüme, Ezginin Günlüğü genelde folk , Anadolu, türkü ve hatta alaturka makamlardan beslenen bir grup. Çok zengin bir müzikal çeşitliliği var. Bu albümde de bunu göstermiş. Şarkılar bu türler arasında yol alıyor.

Açılış şarkısı “ Ayrılık Kaygısı” ile albümün üçüncü şarkısı Nazım Hikmet şiiri üzerine yapılan “Herkes Gibisin” benim epey hoşuma gitti. Bu iki şarkıda daha klasik müzikle bağdaşan bir Ezginin Günlüğü var. Özelikle Nazım Hikmet’in “Herkes Gibisin” şiiri çok güzel kurgulanmış.

Rebetiko türüne yakın bir beste olan “İme Prezakias” ı “Çalsın Sazlar” sözleri ile Türkçeye adapte eden grup bu şarkı ile rebetiko müziği tarzına yönelmiş.

Albümü dinlerken bir şey dikkatimi çekti. İki başlıkta ayırmak lazım şarkılar. Bir, Anadolu tınılar içeren şarkılar birde klasik batı müziği formatında düzenlenen şarkılar. Ezginin Günlüğü denince akla daha çok otantik melodiler geliyor. Böyle bir marka konumlandırma olmuş. Ancak şunu söylemek isterim ki bu albümde yer alan klasik batı müziği formatında düzenlenen şarkılar benim çok hoşuma gitti.  Bu şarkılar içinde “Ayrılık Kaygısı” – “Herkes Gibisin” – “Aşk Bir Rüya” yı örnek gösterebilirim. Dinlerken yaylıların da katkısı ile senfonik bir soundla karşılaşıyorsunuz.  Kaliteli besteler ve sözlerin bu düzenlemelerle sunulması çok hoş olmuş. “Gel Sar Beni” adlı şarkının düzenlemesinde ki piyano ve yer yer caz basılan akorlar Ezginin Günlüğü Grubunun müzikal çeşitliliğinin en somut göstergesi. Özellikle bazı yerlerde o kadar radikal akorlar basılmış ki, popüler kültüre meydan okur gibi. “Benim Sevdiğim Adam” adlı şarkının bestesi ve düzenlemesi mükemmel olmuş. Grubun beyni Nadir Göktürk’n ustalığı her notada konuşturuyor. Ditlevsen’in “De Evige Tre” şiirinin Türkçe çevirisine yaptığı bu besteyi bir dinlemenizi öneriyorum. Albümde yaylıları İstanbul Strings çalmış, çok da güzel çalmış. Batı keman bulmak çok zor Türkiye’de artık. Bunu şu an en iyi yapan da İstanbul Strings.

Rock ve country bir formda düzenlenmiş “Hayalperest” pozitif sözleri ile hepimizin arzu ettiği, hayal ettiği dünyayı anlatıyor.

“Dönemem” de buzuki eşliğindeki düzenlemesi sizi Akdenize götürürken, “Kedi Yavrusu”nda valsın unutulan tadını yeniden keşfediyorsunuz.

Ataol Behramoğlu’nun şiiri üzerine bestelenen “Erotik Gazel” albümün en sakin ve en senfonik düzenlemesine sahip şarkısı. Sakin demişken, albümün genelinin sakin ve romantik ama düşündüren bir romantizm içeren bir albüm olduğunu söyleyebilirim. Özellikle şarkıların sözleri o kadar güçlü ki, zaten çoğu şiirden şarkı sözüne adapte edilmiş. Bu şiirler sizi alıp bir yerlere götürüyor, mutlaka kendinizi bir şeyler düşünürken buluyorsunuz. 1982 yılından bu albüme kadar 36 sene geçmiş bir gram deforme olmamış, hala çizgisini koruyan hatta geliştiren bir grup Ezginin Günlüğü.  Popüler kültürden zerre etkilenmeyen ve dümenini aksine popüler kültüre karşı çevirerek çok zor bir iş yapan Ezginin Günlüğü ‘nun bu albümünü kaliteli müzik dinlemek isteyenler çok sevecek. Naif ama zengin, tamamı akustik ve çok çeşitli enstrümanları barındıran bir albüm olmuş “Aşk Zamanı”. En önemlisi ise şarkıların düşündüren sözleri. Uzun zamandır sözel yönü bu kadar güçlü bir albüm dinlememiştim.

Sonuç olarak tek bir cümle ile tek bir şey söylemek istiyorum: Çok kaliteli bir albüm. Çok üst düzey bir albüm ve her şeyden önemlisi dinlenecek bir albüm. Her dinlendiğinde de tekrar dinlemek isteyip asla sıkılmayacağınız bir albüm. Öyle bir hüzün var ki albümde etkilenmemek için taş olmanız lazım.

Albümde Yer Alan Şarkılar:

1. AYRILIK KAPISI / Söz:Hasan Özgen Müzik:Nadir Göktürk

2. AŞK ZAMANI / Söz-Müzik: Nadir Göktürk

3. HERKES GİBİSİN / Şiir :Nazım Hikmet Müzik:Cafer İşleyen 

4. ÇALSIN SAZLAR / Söz: Nadir Göktürk Müzik : Ioanidis Sossos 

5. AŞK BİR RÜYA / Söz :Nadir Göktürk Müzik: Erkan Gürer

6. HAYALPEREST / Söz-Müzik : Nadir Göktürk 

7. GEL SAR BENİ / Söz : Nadir Göktürk Müzik : Can Göktürk 

8. DERVİŞ / Söz - Müzik : Nadir Göktürk

9. BENİM SEVDİĞİM ADAM / Şiir : Tove Ditlevsel Müzik : Nadir Göktürk

10. EROTİK GAZEL / Şiir :Ataol Behramoğlu  Müzik : Nadir Göktürk 

11. DÖNEMEM / Söz - Müzik : Çağrı Çetinsel 

12. KEDİ YAVRUSU / Söz: Nadir Göktürk Müzik : Erkan Gürer 

24.08.2018
FACEBOOK
TWİTTER
İNSTAGRAM